Görsel Sanatlar Eğitiminde Atonal Müzikle Düşünmek: Schönberg'in String Quartet No.4 Op.37 Eserinde Bilişsel Becerileri ve Duyusal Farkındalığı A/r/tografik İşbirliği ile Ortaya Çıkarmak


Özet Görüntüleme: 843 / PDF İndirme: 599 / PDF İndirme: 578

Yazarlar

  • Ayşe GÜLER

DOI:

https://doi.org/10.14689/enad.33.1660

Özet

Bu çalışma araştırmacının besteci Arnold Schönberg ve eserleri üzerine 2017-2021 yılları arasında gerçekleştirdiği a/r/tografik otobiyografi araştırmasının sonuçlarını öğrencileri ile yeniden sorgulaması üzerine temellendirilmiştir. Araştırmada katılımcıların atonal müzikle düşünme eylemlerinin görsel sanatlar eğitimindeki uygulamalara yansımaları ile katılımcıların bilişsel becerilerine ve duyusal farkındalıklarına etkisinin görülmesi amaçlanmıştır. Araştırmacının otobiyografik çıktılarını; öğrencileri ile işbirliğine dayalı a/r/tografik bir yaklaşımla yeniden sorgulaması görsel sanatlar eğitiminde yeni anlamlar ve eylemler yaratması bakımından önemli görülmüştür. Çalışma araştırmacı ile Kırıkkale Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Resim Bölümü 2. sınıfta eğitim gören 16 lisans ve 1 yüksek lisans öğrencisi ile Schönberg'in bir eseri üzerinden 2021-2022 eğitim öğretim yılı bahar döneminde her biri 4 saat olan toplamda 6 uygulama ile gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın verilerini video ve ses kayıtları, fotoğraflar, sanat ürünleri, şiirler, öğrenci görüşleri, gözlem notları, öğrenci günlükleri, performans etkinlikleri, kişisel iletiler, Schönberg'in String Quartet No.4 Op.37 adlı eseri ve araştırmacının bu eser için yaptığı 39 adet resim oluşturmaktadır. Veriler a/r/tografik soruşturma yaklaşımıyla yorumlanmıştır.Araştırma sonunda atonal müzikle düşünme eylemlerinin görsel sanatlar eğitimindeki uygulamalarda derinlemesine yorum yapma, teori geliştirme, problem çözme, eleştirel düşünme, kendini sorgulama gibi becerilerle, duyuların sezgisel bir bakış açısıyla işe koşulduğu öznel deneyimlerin yaşandığı görülmüştür.

Anahtar Kelimeler: Arnold Schönberg, a/r/tografi, atonalite, duyusal farkındalık, sezgi

Referanslar

B. Köroğlu (Lisans Öğrencisi). (2022). Schönberg'in String Quartet No.4 Op.37 Eserini dijital resimleme. [Procreate Programı].

Erişti Bedir, S. D. (2016). Bir anlatı biçimi olarak görsel araştırma yöntemleri [Visual research methodology as a narrative form]. S. D. Bedir Eristi (Ed.), Görsel Araştırma Yöntemleri: Teori, Uygulama ve Örnek (s. 156-166). Ankara: Pegem Akademi Yayınları.

Erişti Bedir, S. D. (2021). A/r/tografik Araştırma Nedir? S. D. Bedir Erişti & Rita Irwin (Eds.), Görsel Araştırma Yöntemleri: Teori, Uygulama ve Örnek içinde (s. 6-43). Ankara: Pegem Akademi Yayınları.

Chilton, G. & Leavy, P. (2014) ‘Arts-based research practice: merging social research and the creative arts’, in P Leavy (Ed.), The Oxford handbook of qualitative research, Oxford University Press, Oxford, 403–422.

Christensen, J. (1984). The Spiritual and the Material in Schoenberg's Thinking. Music & Letters, Vol. 65, No. 4, 337-344, Oxford University Press http://www.jstor.org/stable/735072

Cloutier, G. (2016). An a/r/tographic inquiry of a silenced First Nation ancestry, hauntology, g(hosts) and art(works): An exhibition catalogue. International Journal of Education & the Arts, 17(30). Retrieved from http://www.ijea.org/v17n30/.

Cole, A., & Knowles, J. G. (2008). Arts-informed research. In Knowles, G. J., & Cole, L. A. (Eds), Handbook of the arts in qualitative research (s. 55-70). United States of America: Sage Publication.

Faulkner, L. S., Kaunert, C. A., Kluch, Y., Saygin Koc, E., and Trotter, S. P. (2016). Using Arts-Based Research Exercises to Foster Reflexivity in Qualitative Research. LEARNing Landscapes, 9(2), (pp. 197-212) Artful Inquiry: Transforming Understanding Through Creative Engagement sayısı

Finley, S. (2008). Arts-based research. In Knowles, G. J. & Cole, L. A. (Eds), Handbook of the arts in qualitative research (71-81). United States of America: Sage Publication.

Fisher, A. (1999). Composition As Spiritual Practice: Mind And Spirit In The Work of Arnold Schoenberg. European Judaism: A Journal for the New Europe, Vol. 32, No. 2, Holocaust/Millennium Issue (Autumn 1999), 37-45. Berghahn Books http://www.jstor.org/stable/43740630

Glesne, C. (2020). Nitel araştırmalara giriş [Becoming qualitative researchers]. Ankara: Anı Yayıncılık

Güler, A. (2014, October). A Gershwin adaptation by bat seeing. Paper presented at the meeting of The I. International Conference for Building Interdisciplinary Bridges Across Cultures. Conference conducted at the University of Cambridge Faculty of Education, Homerton College and Centre for Intercultural Musicology at Churchill College University of Cambridge, Cambridge, UK.

Güler, A. (2015a). Sanatta farklı bir görme biçimi olarak sezgi. Fine Arts, 10(1), 1-10. https://dergipark.org.tr/en/pub/nwsafine/issue/19912/213166 adresinden edinilmiştir.

Güler, A. (2015b). Adapting Gershwin into painting: A case study. Empirical studies of the Arts, 33(1), 114-120. https://doi.org/10.1177%2F0276237415569988

Güler, A. (2015c). A new practice-based research method in art education: A/r/tography: The criticism of the paintings made for Gershwin’s Rhapsody in Blue Sanat eğitiminde uygulamaya dayalı yeni bir araştırma metodu: A/r/tografi, Gershwin’in Rhapsody in Blue adlı eserine yapılan resimlerin eleştirisi. Turkish Online Journal of Qualitative Inquiry, 6(2), 48-73. http://www.tojqi.net/articles/TOJQI_6_2/TOJQI_6_2_Article_3.pdf adresinden edinilmiştir.

Güler, A. (2017a). Exploring a/r/tography in an interdisciplinary way: Touching music in visual art practices. In P. Burnard, V. Ross, H. J. Minors, K. Powell, T. Dragovic & E. Mackinlay (Eds.), BİBAC2016 International Conference. Building Interdisciplinary and Intercultural Bridges Where Practice Meets Research and Theory (s. 158-165). Retrieved from http://bibacc.org/wp-content/uploads/2016/08/Building-Interdisciplinary-and-Intercultral-Bridges_compressed-updated-v_4.pdf

Güler, A. (2017b). A Journey with Music into the Depths of Infinity. Unpublished book (Trans. Nil Kurtulan).

Güler, A. (2021a) Bilimde ve Sanatta Diriliş Yöntemi: A/r/tografi. S. D. B. Erişti & Rita Irwin (Ed.), Uygulama Tabanlı Araştırma Yöntemi: A/R/Tografi. Turkey: Pegem Akademi.

Güler, A. (2021b) A/r/tografi Kavramına ilişkin Değerlendirme: A/r/tografik Logo Tasarımı. S. D. B. Erişti & Rita Irwin (Ed.), Uygulama Tabanlı Araştırma Yöntemi: A/R/Tografi. Pegem Akademi Press.

Güler, A. (2021c). The Transformative Role of Music in Visual Arts Education: Rediscovering Intercultural and Interdisciplinary Possibilities through A/r/tographic Inquiry. Journal of Qualitative Research in Education, doi: 10.14689/enad

Güler, A. & Ross, V. (2021d). Exploring Musical Intersections in Visual Arts: Visualising Electroacoustic Sounds via A/r/tographic Inquiry. International Conference on Musical Intersections in Practice, 25-26 October 2019, organised by the Centre for Intercultural Musicology at Churchill College Cambridge, UK. Musical Intersections in Practice Ebook 49-58, ISBN978-1-5272-5411-4. Centre for Intercultural Musicology at Churchill College Publication, University of Cambridge.

Hammersley, M. & Traianou (2017). Nitel araştırmalarda etik. [Ethics in qualitative research controversies and contexts]. Ankara: Anı Yayıncılık.

Irwin, R. L. (2004). A/r/tography: A metonymic métissage. In Rita L. Irwin & Alex de Cosson (Eds.), Artography rendering self through art-based living inquiry (s. 27-38). Location: Pacific Educational Press.

Irwin, R., Beer, R., Springgay, S., Grauer, K., Xiong, G., & Bickel, B. (2006). The rhizomatic relations of a/r/tography. Studies in Art Education A Journal of Issues and Research, 48(1), 70-88. Rerieved from http://www.jstor.org/stable/25475806

Irwin, R., & Springgay, S. (2008). A/r/tography as practice-based research Uygulama temelli araştırma olarak a/r/tografi. In Irwin, R., Springgay, S., Leggo, C. & Gouzouasis P. (Eds), Being with A/r/tography (xix-xxxii). The Netherlands: Sense Publishers.

Irwin, R., Barney, D., & Golparian, S. (2016). Görseli Yaratma: A/r/tografi, Görsel Araştırmalar İçin Bir Yöntem. Suzan Duygu Bedir Erişti (Ed.), Görsel Araştırma Yöntemleri: Teori, Uygulama ve Örnek içinde (s. 191-221). Ankara: Pegem Akademi Yayınları.

Kurtulan, N., Güler, A. (2021a). Transformative Roles of Music, Painting and text via Poetic Inquiry. International Conference on Musical Intersections in Practice, 25-26 October 2019, organised by the Centre for Intercultural Musicology at Churchill College Cambridge, UK. Musical Intersections in Practice Ebook 59-67, ISBN978-1-5272-5411-4. Centre for Intercultural Musicology at Churchill College Publication, University of Cambridge.

Kurtulan, N. & Güler, A. (2021b, June). Transformation of a painting to poems via interdisciplinary research practices. Paper presented at the meeting of International Conference on “Over the Horizon: Comparative Perspectives on Literature". Conference conducted at the London Centre for Interdisciplinary Research/Online, London, UK.

Lasczik, A., Rousell, D., Irwin, R. L., Cutter-Mackenzie-Knowles, A., & Lee, N. (2021). Walking with a/r/tography: An orientation. In A. Lasczik, D. Rousell, R. L. Irwin, A. Cutter-Mackenzie-Knowles & N. Lee (Eds.), Walking with A/r/tography (1-15). Switzerland: Springer Nature Switzerland AG.

Lasczik A., Cutter-Mackenzie-Knowles A., Hotko, K., and McGahey, T. (2021). Walking A/r/tography with Youth at Risk: Mapping Movement and Place. In A. Lasczik, D. Rousell, R. L. Irwin, A. Cutter-Mackenzie-Knowles & N. Lee (Eds.), Walking with A/r/tography (135-162). Location: Springer Nature Switzerland AG.

Leavy, P. (2015). Method meets art. Second Edition. New York: The Guilford Press.

LeBlanc, N., Davidson S. F., Ryu, J. and Irwin R. L. (2015), ‘Becoming through a/r/tography, autobiography and stories in motion’, International Journal of Education through Art, 11: 3, 355–374, doi: 10.1386/eta.11.3.355_1

Leggo, C., Sinner, A., E., Irwin, R. L., Pantaleo, K., Gouzouasis P., & Grauerf, K. (2011). Lingering in liminal spaces: A/r/tography as living inquiry in a language arts class. International Journal of Qualitative Studies in Education, 24(2), 239–256.

Østergaard, E. (2006). Composing Einstein: exploring the kinship of art and science Interdısciplinary Science Reviews, Vol. 31, No. 3 (1). Doi 10.1179/030801806X113784

Özden, M., & Saban, A. (2019). Nitel Araştırmalarda Paradigma ve Teorik Temeller. A. Saban ve A. Ersoy (Ed.), Eğitimde Nitel Araştırma Desenleri içinde (s. 1-30). Ankara: Anı Yayıncılık.

Özmen, O. (2017). 12 ton tekniği ve determinist kaos kavramı ile benzeşen yönleri, Sahne ve Müzik Eğitim-Araştırma e-Dergisi, 4, 38-49.

Öztosun Çaydere, Ö.(2016). Müzik eğitiminde hayat boyu öğrenme ve sosyal medya ilişkisi. International Journal of Human Sciences, 13(1), 745-753. doi:10.14687/ijhs.v13i1.3576

Rolling, J. H. (2013). Arts-based research Sanat temelli araştırma. New York: Peter Lang Publishing.

Ross, V., & Güler, A. (2018). Music in painting: Painting in music. Idealogy, 3(3), 71-79. Retrived from http://idealogyjournal.com/ojs/index.php/idealogy/issue/view/7

Rothman, R. I. (2002). Figures Without a Ground: Kandinsky, Schoenberg, and the Dissonance of German Modernism. Modernity Critiques of Visual Culture, 2. http://www.eiu.edu/~modernity/rroth.html

Savin-Baden, M., & Wimpenny, K. (2014). A practical guide to arts-related research. Netherlands: Sense Publishers.

Schoenberg, A. (1911). Theory of harmony. Translated By Roy E. Carter (1983). Los Angeles: University of California Press.

Smartt Gullion, J., & Schäfer, L. (2017). An Overview of Arts‑Based Research in Sociology, Anthropology, and Psychology. In Leavy, P. (Eds), Handbook of Arts Based Research (s. 511-525). New York: The Guilford Press.

Springgay, S., Irwin, R. L., & Kind, S. (2005). A/r/tography as living inquiry through art and text. Qualitative Inquiry, 11(6), ss. 897-912. doi: 10.1177/1077800405280696

Sullivan, G. (2010). Art practice as research: Inquiry in visual arts. United States of America: Sage Publications.

Triggs, V., Irwin, R., & O’Donoghue, D. (2021). Uygulamada A/r/tografiyi Anlamak: Olasılıktan Potansiyele Doğru [Following A/r/tography in practice: From possibility to Potential]. (Çev. M. Küçük) S. D. B. Erişti & Rita Irwin (Ed.), Uygulama Tabanlı Araştırma Yöntemi: A/R/Tografi. Turkey: Pegem Akademi. 109-123

Williams, G. (2000). Translating Music into Visual Form: The Influence of Music in the Work of Bertram Brooker. Canadian Art Review, 2000, Vol. 27, 1(2), 111-122. https://www.jstor.org/stable/42631208

Wiebe, S., Sameshima, P., Irwin, R., Leggo, C., Gouzouasis, P., & Kit, G. (2007). Re-imagining arts integration: Rhizomatic of the everyday. The Journal of Educational Thought, 41(3), 263-280.

Yayınlanmış

2023-01-04

Nasıl Atıf Yapılır

GÜLER, A. (2023). Görsel Sanatlar Eğitiminde Atonal Müzikle Düşünmek: Schönberg’in String Quartet No.4 Op.37 Eserinde Bilişsel Becerileri ve Duyusal Farkındalığı A/r/tografik İşbirliği ile Ortaya Çıkarmak. Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi, (33). https://doi.org/10.14689/enad.33.1660